• صفحه اصلی
  • مرور
    • شماره جاری
    • بر اساس شماره‌های نشریه
    • بر اساس نویسندگان
    • بر اساس موضوعات
    • نمایه نویسندگان
    • نمایه کلیدواژه ها
  • اطلاعات نشریه
    • درباره نشریه
    • اهداف و چشم انداز
    • اعضای هیات تحریریه
    • همکاران دفتر نشریه
    • اصول اخلاقی انتشار مقاله
    • بانک ها و نمایه نامه ها
    • پیوندهای مفید
    • پرسش‌های متداول
    • فرایند پذیرش مقالات
    • اخبار و اعلانات
  • راهنمای نویسندگان
  • ارسال مقاله
  • داوران
  • تماس با ما
 
  • ورود به سامانه ▼
    • ورود به سامانه
    • ثبت نام در سامانه
  • English
صفحه اصلی فهرست مقالات مشخصات مقاله
  • ذخیره رکوردها
  • |
  • نسخه قابل چاپ
  • |
  • توصیه به دوستان
  • |
  • ارجاع به این مقاله ارجاع به مقاله
    RIS EndNote BibTeX APA MLA Harvard Vancouver
  • |
  • اشتراک گذاری اشتراک گذاری
    CiteULike Mendeley Facebook Google LinkedIn Twitter Telegram
فصلنامه مطالعات جهان
مقالات آماده انتشار
شماره جاری
شماره‌های پیشین نشریه
دوره دوره 3 (1392)
شماره شماره 2
زمستان 1392، صفحه 231-442
شماره شماره 1
بهار 1392، صفحه 1-229
دوره دوره 2 (1391)
دوره دوره 1 (1390)
میردهقان, مهین ناز, شوکتی مقرب, سمیه. (1392). گفتمان پنهان، قدرت و رسانه در خاورمیانة عربی (مطالعة موردی: عربستان سعودی). فصلنامه مطالعات جهان, 3(1), 145-180. doi: 10.22059/jwsq.2013.52372
مهین ناز میردهقان; سمیه شوکتی مقرب. "گفتمان پنهان، قدرت و رسانه در خاورمیانة عربی (مطالعة موردی: عربستان سعودی)". فصلنامه مطالعات جهان, 3, 1, 1392, 145-180. doi: 10.22059/jwsq.2013.52372
میردهقان, مهین ناز, شوکتی مقرب, سمیه. (1392). 'گفتمان پنهان، قدرت و رسانه در خاورمیانة عربی (مطالعة موردی: عربستان سعودی)', فصلنامه مطالعات جهان, 3(1), pp. 145-180. doi: 10.22059/jwsq.2013.52372
میردهقان, مهین ناز, شوکتی مقرب, سمیه. گفتمان پنهان، قدرت و رسانه در خاورمیانة عربی (مطالعة موردی: عربستان سعودی). فصلنامه مطالعات جهان, 1392; 3(1): 145-180. doi: 10.22059/jwsq.2013.52372

گفتمان پنهان، قدرت و رسانه در خاورمیانة عربی (مطالعة موردی: عربستان سعودی)

مقاله 6، دوره 3، شماره 1، بهار 1392، صفحه 145-180  XML اصل مقاله (366 K)
نوع مقاله: مقاله پژوهشی
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jwsq.2013.52372
نویسندگان
مهین ناز میردهقان1؛ سمیه شوکتی مقرب 2
1دانشیار گروه زبان‌شناسی دانشگاه شهید بهشتی
2دانشجوی کارشناسی‌ارشد زبان‌شناسی همگانی، دانشگاه الزهرا
چکیده
رسانه‌ها ابزار تولید و القای معانی و ایستارهایند. از راه رسانه‌ها، ایدئولوژی‌های سیاسی پرورده، منتقل و در ناخودآگاه فردی و جمعی افراد نهادینه و تثبیت می‌شوند. منطقة خاورمیانه، به‌ویژه بخش عربی آن، ساختاری ایدئولوژیک دارد. این ساختار ایدئولوژیک، استوار بر بهره‌گیری از رسانه‌های گروهی، به منزلة ابزاری برای تولید، بازتولید و القای انگاره‌هاست. اساس این کاربست رسانه‌ای، بازتولید سیطرۀ این نظام‌های سیاسی و فراهم‌آوری مشروعیت و حقانیت بیشینه برای آن‌هاست. پان‌عربیسم و اسلام‌گرایی دو نشانة مرکزی است که برای پوشش این گفتمان پنهان استفاده می‌شوند. نوشتار پیش‌رو، برای واکاوی بهتر و سنجیده‌تر، بررسی خود را بر عربستان سعودی، به‌عنوان برجسته‌ترین کشور عربی خاورمیانه در زمینۀ ساختار ایدئولوژیک و کاربرد رسانه‌ای متمرکز کرده است. در این مقاله نشان داده می‌شود که رسانه‌های گروهی در خاورمیانه، چگونه به ابزاری برای القای گفتمان و قدرت پنهان ساختار سیاسی و تضمین پایایی سیطرۀ آن بدل شده است.
کلیدواژه‌ها
ایدئولوژی؛ خاورمیانه عربی؛ رسانه‌های گروهی؛ عربستان سعودی؛ العربیه. گفتمان پنهان
موضوعات
خاورمیانه؛ عربستان سعودی
عنوان مقاله [English]
Hidden discourse, power and media in the Middle East (Case study: Saudi Arabia)
نویسندگان [English]
Mahinnaz Mirdehghan1؛ Somaye Shokati Mogharab2
1Associate Professor, Linguistics Department, Shahid Beheshti University, Iran
2Msc. Student, Linguistics, Alzahra University, Iran
چکیده [English]
Media is the tool of production and dictation of meanings and thoughts. Through the media, the political ideology is nurtured, conveyed and fixed in the personal and collective unconscious of the people. The Middle East region, especially its Arabic part, has an ideological structure. This ideological structure is based on using the mass media as a tool for production, reproduction and idea dictation. The base of such use is the reproduction of the hegemony of these political systems and the production of legitimacy and excessive legality for them. Pan-Arabism and Islamism are two Nodal points that are used for covering this hidden discourse. This article, in order to have a better and a more critical investigation, has focused on Saudi Arabia, as the most prominent Arabic country in the Middle East in its ideological structure and the mass media usage. This piece of writing shows how the mass media in the Middle East has been changed to a tool for dictating discourse and the hidden power of the political structure for the perennial guarantee of its domination.  
کلیدواژه‌ها [English]
Al-arabiya mass media, Arabic Middle East, hidden discourse and ideology, Saudi Arabia
آمار
تعداد مشاهده مقاله: 1,722
تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 740
صفحه اصلی | واژه نامه اختصاصی | اخبار و اعلانات | اهداف و چشم انداز | نقشه سایت
ابتدای صفحه ابتدای صفحه

Journal Management System. Designed by sinaweb.